Дорога домой. Выпуск ДД-14(04)ра  [27окт06]
   
История Русской Церкви.
Краткие обзоры

4 -- МОСКОВСКИЙ ПЕРИОД (1240-1700 гг.).
4 -- MOSCOW PERIOD (1240-1700).
РУС    ENG

Содержание: (1) Обзор Московского периода;
(2) Татарское иго (1240-1480 гг.); Благоверный князь черниговский Михаил и боярин Феодор (+1426 г.); (2.1) Св. Благоверный Князь Александр Невский;
(3) Митрополиты; (3.1) Митрополит Кирилл II (1243-1280 гг.); (3.2) Св. митрополит Петр (1308-1326 гг.); (3.3) Св. митрополит Алексий (1354-1378 гг.);
(4) Русская Церковь получает самостоятельность; (4.1) Разделение Русской Митрополии; (4.2) Самостоятельность Русской Церкви (1448 г.); (4.3) Святой митрополит Иона (1448-1461 гг.);
(5) Ереси и расколы; (5.1) Исправление церковных книг; (5.2) Христианство в Казани и Астрахани (1552 г.); (5.3) Святой митрополит Филипп II (1566-1569 гг.);
(6) Патриаршество на Руси; (6.1) Установление Патриаршества (1589 г.); (6.2) Первый патриарх Иов (1589-1607 гг.);
(7) Смутное время; (7.1) Патриарх Гермоген (1607-1612 гг.); (7.2) Заслуги Сергиевской Лавры во время самозванцев; (7.3) Патриарх Филарет (1619-1633 гг.);
(8) Раскол в Церкви; (8.1) Патриарх Никон (1652-1681 гг.); (8.2) Исправление Богослужебных Книг.

Contents: (1) Overview of Moscow Period;
(2) Tatar Yoke (1240-1480); "Благоверный" Count of Chernigov Michael and Boyar Feodor (+1426); (2.1) Holy "Благоверный" Count Alexander Nevsky;
(3) Metropolitans; (3.1) Metropolitan Cyril II (1243-1280); (3.2) Holy Metropolitan Peter (1308-1326); (3.3) Holy Metropolitan Alexey (1354-1378);
(4) Russian Church obtains Independence; (4.1) Division of Russian Metropolia; (4.2) Independence of the Russian Church (1448); (4.3) Holy Metropolitan Iona (1448-1461);
(5) Heresies and Splits; (5.1) Correction of Church Books; (5.2) Christianity in Kazan and Astrakhan (1552); (5.3) Holy Metropolitan Phillip II (1566-1569);
(6) Patriarchate in Russia; (6.1) Establishment of Patriarchate (1589); (6.2) First Patriarch Iov (1589-1607);
(7) Troubled Times; (7.1) Patriarch Germogen (1607-1612); (7.2) Contriburions of Sergievskaya Lavra during Time of Impostors; (7.3) Patriarch Philaret (1619-1633);
(8) Schism in Church; (8.1) Patriarch Nikon (1652-1681); (8.2) Correction of Divine Services Books.

1 -- Обзор Московского периода.
Московский период длился 460 лет (1240-1700 гг.). Он начался взятием монголами Киева и переносом церковной кафедры в Москву. Монгольское иго продолжалось 240 лет (до 1480 г.). Русские земли, русские люди и Русская Церковь подпали и перенесли ужасное татарское иго, физическое и духовное уничтожение. Кроме того русским пришлось два раза обороняться от войск, которые хотели силой насадить католичество.
    В этом периоде Русская Церковь стала самостоятельной (1448 г.) и появились русские митрополиты (Митрополит Ионна). Эти митрополиты выбирались Собором Епископов Русской Церкви, а не Константинопольским патриархом.
    После долгих совещаний на Земском Соборе был избран сын митрополита Филарета шеснадцатилетний Михаил. 21 февраля 1613 года Михаил Федорович Романов (1613-1645) был торжественно провозглашен Русским Царем. Так начал царствовать в России дом Романовых. Первое время за него правил его отец, митрополит Филарет.
    Позднее появился и первый патриарх Русской Церкви (Иова в 1589 г.). Иова был поставлен Константинопольским патриархом и таким образом, Русская Церковь получила полную самостоятельность, то есть автокефалию. Следующие патриархи уже выбирались епископатом Русской Церкви и без Константинопольского патриарха.
    В Московском периоде происходит исправление церковных книг (1666 г.) и возникновение раскола.
    Московский период кончается со смертью Патриарха Адриана (1700 г.) и утверждением Императором Петром Святейшего Синода.

1 -- Overview of Moscow Period
The Moscow period lasted 460 years (1240-1700). It began with the capture of Kiev and transfer of the Church Seat to Moscow. The Mongol yoke lasted 240 years (up to 1480). The Russian lands, Russian people and Russian Church fell under and endured the horrible Tatar yoke, physical and spiritual destruction. Besides this they twice had to defend themselves from armies that wished to convert them by force to Catholicism.
    During this period the Russian Church became independent (1448) and appeared Russian metropolitans were appointed (Metropolitan Iona [Jonah]). These metropolitans were elected by a Sobor [Council] of Bishops of the Russian Church, instead of the Patriarch of Constantinople.
    After long meetings of the Zemsky Sobor the son of metropolitan Philaret, the sixteen-year old Michael, was selected. On February 21st, 1613 Michael Fedorovich Romanov (1613-1645) was solemnly proclaimed to be the Russian Tsar. This is how the Russian House [family] of Romanov's started to reign in Russia. At first his father, Metropolitan Philaret, ruled for him.
    Later the first patriarch of the Russian Church (Iov [Job] in 1589) was appointed. Iov was installed by the Patriarch of Constantinople and this way the Russian Church received its full independence, that is called autocephaly. Subsequent patriarchs were elected by the episcopate of the Russian Church and without the intervention of the Patriarch of Constantinople.
    During the Moscow period the church books were corrected (1666) and a schism developed.
    The Moscow period ends with the death of Patriarch Adrian (1700) and the installation of the Holy Synod by Emperor Peter.

2 -- Татарское иго (1240-1480 гг.).
Около половины 13-го века (1237-1240 гг.) Россию постигло большое горе -- нашествие монголов. Большая часть княжеств были опустошены и население погибло. Церкви были ограблены и поруганы; знаменитая Киевская лавра была разрушена; монахи рассеялись по лесам и пещерам. Татарское иго продолжалось 240 лет (1240-1480 гг.).
    Монголы относились безразлично ко всем верам. Основным правилом их жизни была книга Яса, в которой находились законы великого Чингисхана. В ней был закон уважать и бояться всех богов, чьи бы они ни были. Поэтому в Орде (територия под управлением монголов) свободно отправлялись всякие богослужения.
    Хотя ханы относились безразлично и даже с уважением к христианству, они все таки требовали от наших князей исполнения некоторых обрядов. Например: прохождения через очистительный огонь, поклонения изображениям умерших ханов, солнцу и кусту. По христианским понятиям, это была измена веры. Некоторые из наших князей решились пойти на мученичество и смерть, чем исполнить языческие обряды. Так случилось с князем Михаилом и боярином Феодором (+1426). От Михаила требовали поклониться идолам и он отказался. Его сперва замучили, а потом отрезали голову. Последнее его слово было «я христианин». Таким же образом был замучен его боярин Феодор.
    Память святых мучеников Михаила, князя Черниговского и боярина его Феодора соблюдается два раза в году: в день их преставления 20 сентября/3 октября и в день перенесения их мощей 14/27 февраля.

2 -- Tatar Yoke (1240-1480)
In the middle of 13th century (1237-1240) Russia was overcome by a great tragedy - the invasion of the Mongols. A large part of the "княжеств" [counties] was devastated and its population killed. Churches were plundered and desecrated; the well-known Kiev Lavra was destroyed; the monks were scattetred in woods and caves. The Tatar yoke lasted for 240 years (1240-1480).
    The Mongols were indifferent to all religions. A basic rule in their life was the book Yasa which contained the laws of the great Chingiskhan [Genghis Khan]. In it there was a law that required one to respect and fear all gods, no matter whose they were. Therefore in the "Horde" (territory under the control of the Mongols) any religious services were freely performed.
    Although khans were indifferent and even respectful towards Christianity, they still demanded that our counts perform some rituals. For example: passing through cleansing fire, worshiping images of dead khans, the sun and a bush. According to Christian understanding, this was a betrayal of the faith. Some of our counts chose martyrdom and death, rather than perform the pagan rites. This happened with count Michael and the boyar Feodor [Theodore](+1426). They demanded from Michael that he worship idols and he refused. At first they tortured him, and then cut off his head. His last words were "I am a Christian". His boyar Feodor was martyred in the same way.
    The memory of the Holy Martyrs Michael, Count of Chernigov, and his boyar Feodor is observed two times a year: on the day of their repose on September 20th/October 3rd and on the day of the transfer of their relics on February 14/27th.

2.1 -- Св. Благоверный Князь Александр Невский.
Из князей, устроителей и защитников русской земли и поборников святой православной веры и Церкви, во время монгольского ига, в особенности прославился Св.Благоверный князь Александр Невский.
    Сын Великого князя Ярослава, он родился незадолго до монгольского нашествия, в 1220 году. Под руководством своей благочестивой матери, св.княгини Феодосии, получил хорошее по тому времени образование, носившее глубоко-религиозный характер. Господь одарил его разумом, мужеством и храбростью. Он был высокого роста, красивый и обладал звучным голосом. Александр с детства приучался к военному делу. Детство и молодость свою он провел в Новгороде, где княжил его отец. В 1236 году, когда ему было 17 лет, он стал князем новгородским.
    В то время Новгородская область осталась свободной от татарского разорения, но подвергалась усиленному натиску своих соседей с запада: литовцев, немцев и шведов. Св.князю Александру пришлось выдержать борьбу с ними за самостоятельность земли русской, и за свободу православной русской церкви от посягательства на нее со стороны пап.
    Крестовый поход на Русские земли. Папы решили воспользоваться угнетением и ослаблением Руси, чтобы силой подчинить ее своей власти. В 1240 году собралось большое шведское войско и высадилось на берегах реки Невы.
    Небольшая Новгородская дружина, во главе с молодым князем Александром. Князь Александр говорил своим войнам «Не в силе Бог, а в правде», и «не устрашимся множества ратников, яко с нами Бог». Новгородцы одержали победу и прогнали врагов. За эту битву св.князь Александр получил звание Невского.
    Латинский мир снова нападает. Вскоре западный латинский мир снова двинулся на православную Русь. В то время Ливонский орден Меченосцев, распространял силой оружия католичество среди народов населявших Балтийское побережье. Вот этот полурелигиозный, полувоенный орден напал на русскую землю. Св.князь Александр Невский собрал войско и пошел на врага. Сперва он освободил Псков, а потом 5 апреля 1242 года разбил врага на льду Чудского озера; знаменитое «Ледовое побоище».
    Память святого благоверного великого князя Александра Невского соблюдается два раза в году: в день его преставления 23 ноября/6 декабря и в день перенесения его мощей 30 августа/12 сентября.

2.1 -- Holy "Благоверный" Count Alexander Nevsky.
Among the counts, founders and defenders of the Russian land and advocates of the holy Orthodox faith and the Church, during the Mongolian yoke, Saint "Благоверный" [app. Faithful to God] Count Alexander Nevsky was especially famous.
    The son of Great Count Yaroslav, he was born not long before the Mongolian invasion, in 1220. Under the direction of his pious mother, Holy Countess Feodosiya, he received a good education for that time, which had a deeply religious orientation. The Lord blessed him with wisdom, courage and bravery. He was tall, handsome and possessed a vibrant voice. From childhood Alexander was taught the military sciences [warfare]. His childhood and his youth he spent in Novgorod where his father reigned as a count. In 1236, when he was 17 years old, he became Count of Novgorod.
    At that time the Novgorod region remained free from Tatar destruction, but it was subject to intensified onslaughts by the neighbors from the West: Lithuanians, Germans and Swedes. Holy Count Alexander had to fight against them for the independence of the Russian land, and the freedom of the Russian Orthodox Church from an encroachment on her by the popes.
    Crusade against the Russian lands. The Roman popes decided to take advantage of oppression and in weakness of Russia, in order to submit her to their authority. In 1240 a large Swedish army landed on the shores of the river Neva.
    Small Novgorod militia, led by young Count Alexander. Count Alexander told his warriors "God is not in might, but in the truth", and "we will not be frightened by many soldiers, because God is with us". The Novgorod militia won the battle and drove away the enemies. Because of this battle Holy Count Alexander became known as Nevsky.
    Latin world attacks again. Soon the Western Latin world again moved against Orthodox Russia. At that time "Ливонский" [Livonia: present-day Latvia] order of "Меченосцев" [literally Sword Bearers], was spreading Catholicism by force among the peoples on the Baltic coast. This semireligious, semimilitary order attacked the Russian land. Holyt Count Alexander Nevsky collected an army and confronted the enemy. At first he freed Pskov, and then on April 5th, 1242 he smashed the enemy on the ice of "Чудское озеро" [Chudskoye Lake]; the famous "Ледовое побоище" [Ice Slaughter].
    The memory of Holy "Благоверный" Great Count Alexander Nevsky is observed twice a year: on the day of his repose on November 23rd/December 6th and on the day of the transfer of his relics on August 30th/September 12th.

3 -- Митрополиты.
Одни из самых выдающихся митрополитов во время монгольского ига были:

    1. Митрополит Кирилл II (1243-1280) (управлял 37 лет)
    2. Св. Митрополит Петр (1308-1326) (управлял 18 лет)
    3. Св. Митрополит Алексий (1354-1378) (управлял 24 года)

3 -- Metropolitans.
Some of the most outstanding metropolitans during the Mongolian yoke were:

    1. Metropolitan Cyril II (1243-1280) (governed for 37 years)
    2. Holy Metropolitan Peter (1308-1326) (governed for 18 years)
    3. Holy Metropolitan Alexey (1354-1378) (governed for 24 years)

3.1 -- Митрополит Кирилл II (1243-1280)(упр. 37 лет).
Митрополит Кирилл управлял Русской Церковью в самом начале монгольского ига. Много печали и затруднений выпало на его долю. Киев был разорен и подвергался постоянным набегам татар, Софийский собор и другие церкви были разграблены и опустошены.
    Он все время путешествовал по своей обширной митрополии. Почти везде он встречал развалины жилищ, храмов и обителей. С большой грустью он замечал разные безпорядки в частной и общественной жизни русских, которые были последствия татарского разгрома. Митрополит все время учил, наставлял и исправлял.
    Желая искоренить эти беспорядки, в 1274 году в Владимире, он созвал Собор епископов, на котором было постановлено много правил касающиеся церкви и нравственности народа. Митрополит Кирилл достал из Болгарии славянский список церковных правил (кормчую) и распространял ее в России. В 1267 году митрополит Кирилл получил от хана ярлык в пользу Церкви и духовенства. В ярлыке, хан освободил и черное и белое духовенство от дани и других сборов и запрещал ругать православную веру.

3.1 -- Metropolitan Cyril II (1243-1280) (governed 37 years).
Metropolitan Cyril governed the Russian Church right at the beginning of the Mongolian yoke. A lot of grief and difficulties fell on his shoulders. Kiev was ruined and exposed to constant attacks by the Tatars, and the Sofia cathedral and other churches were plundered and devastated.
    He constantly travelled throughout his extensive metropolia. Almost everywhere he saw ruins of dwellings, churches and monasteries. With great sadness he noticed various disorders in the personal and public life of Russians, which were due to the Tatar devastation. The metropolitan constantly taught, edified and corrected.
    Wishing to eradicate these disorders, in 1274 in Vladimir, he called a Sobor [Council] of bishops, in which many rules regarding the Church and morality of the people were established. Metropolitan Cyril obtained a Slavic copy of the Church rules ("кормчую") [The Rudder] and distributed it in Russia. In 1267 Metropolitan Cyril received from the khan an "ярлык" [edict] for the Church and clergy. In the edict, the khan exempted both "черное и белое духовенство" [black and white clergy, monastic and married clergy] from taxes and other collections and forbade anyone to "ругать" [curse] the Orthodox faith.

3.2 -- Св. митрополит Петр (1308-1326)(18 лет).
Святой Петр родился на Волыни в благочестивой семье. В двенадцать лет он поступил в монастырь.
    В 1305 г. скончался митрополит Максим и константинопольский патриарх поставил св. Петра митрополитом для всей России, а не только для Галича.
    Во время управления митрополита Петра, произошла перемена веры в Орде, хан Узбек принял магометанство. Эта перемена могла иметь очень вредные последствия для России; отношение к Церкви могло измениться к худшему. Святой Петр, заботясь о Церкви, поехал в Орду к хану и с Божьей помощью имел здесь большой успех. Хан его принял и дал ему новый ярлык, которым не только оставлялись за духовенством прежние права, но еще были прибавленные новые. Все церковные люди были подчинены митрополиту по всем делам, включая и уголовные.
    Память святого Петра, Митрополита Киевского соблюдается в день его преставления 21 декабря/3 января (1326 г.), а также вместе с другими московскими митрополитами «Святителей Петра, Алексия, Ионы, Гермогена и Филиппа, Митрополитов Московских и всея Руси» 5/18 октября.

3.2 -- Holy Metropolitan Peter (1308-1326)(governed 18 years).
Saint Peter was born in "Волынь" [Western Ukraine] to a pious family. At the age of twelve he entered a monastery.
    In 1305 Metropolitan Maxim died and the Patriarch of Constantinople installed Saint Peter to be the Metropolitan of all Russia, and not only of Galich [present-day Western Ukraine].
    During the reign of Metropolitan Peter, there was a change of religion in the Horde, the Uzbek Khan embraced the Muslim faith. This change could have had serious consequences for Russia; the attitude towards the Church could change for the worse. Saint Peter, worrying about the Church, went to the Horde to see the khan and with God's help was very successful. The Khan received him well and gave him a new "ярлык" [edict] by which not only the former rights were retained by the clergy, but new ones were added. All church people were subjugated to the metropolitan in all affairs, including criminal ones.
    The memory of Holy Peter, Metropolitan of Kiev is observed on the day of his repose on December 21st/January 3rd (1326), and also together with other Moscow metropolitans "Saints Peter, Alexey, Iona [Jonah], Germogen and Filip [Phillip], Metropolitans of Moscow and all Russia" on October 5/18th.

3.3 -- Св. митрополит Алексий (1354-1378 гг.)(24 года).
Св.Алексей родился в Москве и был крещен с именем Елевферий. Когда ему было 13 лет молодой Елевферий решил посвятить себя на служение Богу и принял монашество с именем Алексия. Двадцать лет он пробыл в обители и сделался известен князю и митрополиту своей мудростью и духовными подвигами.
    Недолго до кончины митрополита Феогноста (1363 г.) святой Алексий был возведен на кафедру владимирского епископа, а по кончине, его сделали приемником митрополита.
    Святой митрополит Алексий управлял Церковью в опасное для государства время, когда власть великого князя, утвердившаяся в Москве, ослабела и даже перешла в другие руки.
    Заботясь о благе Церкви и отечества, святитель Алексий три раза путешествовал в Орду. Один раз жена хана, Тайдула, три года была очень больна и ослепла. Хан Чанибек написал великому князю, прося его прислать митрополита Алексия для исцеления Тайдулы. Если это не будет сделано то хан грозился опустошить русскую землю. Св.Алексею пришлось ехать. По прибытии в Орду, он отслужил молебен о больной Тайдуле и, когда окропил ее святой водой, она вдруг прозрела. Памятником этого чуда в Москве стоит Чудов монастырь, устроенный в Кремле святителем на земле подаренной Тайдулой.
    Память святого Алексия, Митрополита Московского и всея Руси празднуется в день его преставления 12/25 февраля (1378 г.), а также, как уже было сказано выше, вместе с другими московскими митрополитами «Святителей Петра, Алексия, Ионы, Гермогена и Филиппа, Митрополитов Московских и всея Руси» 5/18 октября.

3.3 -- Holy Metropolitan Alexey (1354-1378)(governed 24 years)
Holy Alexey was born in Moscow and was baptized with the name Elevfery. When he was 13 years old, young Elevfery decided to devote himself to the service to God and become a monk with the name of Alexey. Twenty years he stayed in the monastery and became known to the count and the metropolitan for his wisdom and "подвигс" [spiritual feats].
    Not long before the death of metropolitan Feognost [Theognost] (1363) Saint Alexey was consecrated as the Bishop of Vladimir and, upon Feognost's death, he became the metropolitan's replacement.
    Holy Metropolitan Alexey governed the Church during a dangerous time for the country. The authority of the Great Count, which was established in Moscow, had weakened and even had passed into the hands of others.
    Caring for the good of the Church and the country, Saint Alexey three times travelled to the "Орда" [Horde]. Once the wife of the Khan, "Тайдула" [Taydula], was very sick for three years and became blind. Khan Chanibek wrote to the Great Count, asking him to send Metropolitan Alexey to heal Taydula. If this would not be done the khan threatened to devastate the Russian land. Saint Alexey had to go. After the arrival in the Horde, he served a moleben for the sick Taydula and when he sprinkled her with holy water, she suddenly regained her sight. As a memorial of this miracle in Moscow stands the "Чудов монатсырь"[*] [Chudov Monastery], built in the Kremlin by the saint on the land presented by Taydula. [* "Чудо" in Russian means "miracle"].
    The memory of Saint Alexey, Metropolitan of Moscow, is observed on the day of his repose on February 12th/25th and also, as was told above, together with other Moscow metropolitans "Saints Peter, Alexey, "Иона" [Jonah], Germogen and "Филипп" [Phillip], Metropolitans of Moscow and all Russia" on October 5/18th.

4 -- Русская Церковь получает самостоятельность.

4 -- Russian Church receives independence

4.1 -- Разделение Русской Митрополии.
Галицкие и литовские князья хотели иметь своего митрополита и просили об этом Константинопольского патриарха. В 14-м и 15-м веках иногда они получали другого митрополита. Это вызывало смуту в Церкви, но каждый раз со смертью одного из митрополитов, другой получал всю Церковь и наступал мир. Однако при митрополите Ионе в 15-м веке произошло полное разделение.

4.1 -- Division of Russian Metropolia
Galician and Lithuanian counts wanted to have their own metropolitan and made a request to the Patriarch of Constantinople. In the 14th and 15th centuries sometimes they would received a another metropolitan. This caused a turmoil in the Church, but each time with the death of one of the metropolitans, a new one would receive the whole Church and there would be peace. However at the time of metropolitan "Иона" [Jonah] in the 15th century there was a complete separation.

4.2 -- Самостоятельность Русской Церкви (1448 г.).
В 15-ом веке Византия переживала тяжелое время. Турки со всех сторон подвигались к Константинополю. Ища помощи с Запада, греки согласились на унию с Римской Церковью. Императоры и большинство епископов подписали Флорентийскую унию, но греческий народ ее не принял.
    Для Русской Церкви был послан униат кардинал Исидор, который на службе начал поминать папу. Тогда, великий князь Василий всенародно назвал его еретиком и приказал арестовать. Собор русских епископов осудил Исидора и ему пришлось бежать в Рим.
    После бегства Исидора, Собор русских архиереев решил не обращаться в Константинополь за новым митрополитом и самостоятельно его выбрали. Итак, и в 1448 году появился первый русский митрополит в Москве -- митрополит Иона.
    Изгнанный Исидор продолжал свои интриги из Рима. Ему удалось послать униатского митрополита Григория в Киев. Новый митрополит когда приехал в Киев, увидел что там сильна православная вера отказался от Рима, и подчинился Константинопольскому патриарху. С тех пор на Руси находятся две митрополии: Московская, независимая от Константинополя и Киевская зависимая от Константинополя.
    Память святого Ионы, Митрополита Московского празднуется 15/28 июня, а также, как уже было сказано выше, вместе с другими московскими митрополитами «Святителей Петра, Алексия, Ионы, Гермогена и Филипа, Митрополитов Московских и всея Руси» 5/18 октября.

4.2 -- Independence of Russian Church (1448)
In the 15th century Byzantium had a difficult time. Turks from all directions were moving towards Constantinople. Seeking help from the West, the Greeks agreed to a "уния" [union] with the Roman Church. Emperors and a majority of the bishops signed the Florentine "уния", but the Greek people did not accept it.
    For the Russian Church a Roman Catholic cardinal, Isidor Uniate, was sent who started the Divine Service at which he commemorated the pope's name. At this point Great Count "Василий" [Basil] publicly called him a heretic and ordered his arrest. The Sobor of Russian bishops condemned Isidor and he had to run away to Rome.
    After the flight of Isidor, the Sobor of Russian bishops decided not to request Constantinople for a new metropolitan and elected him independently. And so, in 1448 the first Russian metropolitan of Moscow was elected -- metropolitan "Иона" [Jonah].
    The expelled Isidor continued his intrigues from Rome. He managed to send the Uniate metropolitan "Григорий" [Gregory] to Kiev. When the new metropolitan arrived in Kiev, he saw how strong the Orthodox faith was over there and renounced Rome, and submitted to the Patriarch of Constantinopole. Since then, in Russia there are two metropolias: the one in Moscow, independent of Constantinople and the Kievan dependent on Constantinople.
    The memory of Saint "Иона" [Jonah], Metropolitan of Moscow is observed on the day of his repose on June 15/28th, and also as was told above, together with other Moscow metropolitans "Saints Peter, Alexey, "Иона" [Jonah], Germogen and Filip [Phillip], Metropolitans of Moscow and all Russia" on October 5/18th.

4.3 -- Святой митрополит Иона (1448-1461 гг.).
Святой Митрополит Иона 12-и лет постригся в иноки. В монастыре он проходил разные послушания и прославился своей мудростью и духовными подвигами.
    Митрополит Фотий поставил Иону его епископом в Рязань. После бегства Исидора, Иона стал митрополитом всея Руси. Новый Константинопольский патриарх признал независимость Московской митрополии от Греческой церкви и она, Русская Церковь, стала самостоятельной.
    Память святого Ионы, Митрополита Московского соблюдается в день его преставления 15/28 июня, а также, как уже было сказано выше, вместе с другими московскими митрополитами «Святителей Петра, Алексия, Ионы, Гермогена и Филипа, Митрополитов Московских и всея Руси» 5/18 октября.

4.3 -- Holy Metropolitan Iona (1448-1461)
Holy Metropolitan "Иона" [Jonah] took on the monastic vows at the age of 12. In the monastery he did various obediences and become famous for his wisdom and "подвиги" [ascetic feats].
    Metropolitan "Фотий" [Photius] placed Iona as the Bishop of Ryazan. After the flight of Isidor, Iona became the Metropolitan of all Russia. The new Patriarch of Constantinople recognized the independence of the Moscow metropolia from the Greek Church and she, the Russian Church, became independent.
    The memory of Saint "Иона" [Jonah], Metropolitan of Moscow is observed on the day of his repose on June 15/28th, and also as was told above, together with other Moscow metropolitans "Saints Peter, Alexey, "Иона" [Jonah], Germogen and "Филипп" [Phillip], Metropolitans of Moscow and all Russia" on October 5/18th.

5 -- Ереси и расколы.

5 -- Heresies and Splits

5.1 -- Исправление церковных книг.
Русская Церковь с самого начала имела священные и богослужебные книги на славянском языке, благодаря трудам св. равноапостольных Кирилла и Мефодия. Со времени Ярослава Мудрого в России стали переводить церковные книги с греческих. Но с течением времени, вкрались разные ошибки и появились некоторые неправильности в совершении богослужения.
    В то время книги не печатались, а переписывались от руки. Переписчики иногда бывали малограмотные, то естественно делали ошибки. Кроме того, во время татарского ига очень упала грамотность. Появилась нужда в исправлении богослужебных книг.
    В начале 16-го века, был вызван в Москву из одного афонского монастыря ученый инок Максим-грек. Сначала ему было поручено пересмотреть и привести в порядок великокняжескую библиотеку. Потом ему дали исправить богослужебные книги. Исправляя книги Максим ужаснулся от множества замеченных в них ошибок.
    Когда Максим-грек объявил об найденных ошибках, то против него восстали многие, не только из народа, но и из духовенства и даже сам митрополит Даниил.
    Был назначен собор (1525 г.), на котором его осудили как еретика и сослали в монастырь. Преподобный Максим скончался после тридцатилетних страданий в 1556 году.
    С целью исправления ошибок в книгах и беспорядков при богослужении, при царе Иоанне Васильевиче Грозном созывались соборы. Из них более всего известен Стоглавый собор (по книге «стоглаву», которая содержала некоторые определения этого собора). На этом соборе ясно была осознана необходимость в исправлении книг. Были приняты только частные меры; было решено что протопопы и старейшие священники будут проверять по церквам священные и богослужебные книги и когда нужно исправлять. К сожалению, такие частные меры не могли привести к полному исправлению богослужебных книг.

5.1 -- Correction of Church Books
The Russian Church, from the very beginning, had or service and prayer books in the Slavic language, due to the efforts of saints "святых равноапостольных] [Equal to the apostles] "Кирилл" [Cyril] and "Мефодий" [Methodius]. From the time of "Ярослава мудрого" [Yaroslav the Wise] in Russia, church books were translated from the Greek. But with time, various mistakes appeared and also errors in performing the Divine Services.
    At that time books were not printed, but copied by hand. Copyists sometimes were not very literate, and naturally made errors. Besides that, during the Tatar yoke literacy had fallen significantly. There arose a need in the correction of church service books.
    In the beginning of the 16th century, Maxim the Greek, a learned monk was called to Moscow from one of the monasteries on Mountain Athos. At first he was given the task to look over and establish an order in the great count's library. Then he was given the task to correct the church service books. In correcting the books Maxim was horrified by how many mistakes that he had noticed.
    When Maxim the Greek announced about the errors he had found, many arose against him, and not only from the people, but also from the clergy and even Metropolitan Daniel.
    A Sobor was called (1525) in which he was condemned as a heretic and was banished to a monastery. "Преподобный" [Holy monk] Maxim died in 1556 after thirty years of suffering.
    With the aim of correcting the mistakes in the books and the disorders at divine services, tsar "Иоанн Васильевич Грозный" called several Sobors [Councils]. Among them the best known is the "Стоглавый собор" [Council of 100 Chapters] (because of the book "Стоглав" [one hundred chapters] which contained some resolutions of this Sobor). At this Sobor the necessity for the correction of the books was clearly realized. Only partial measures were adopted; it was resolved that "протопопами" [app. senior priests] and senior priests would check the holy and church service books in individual churches and when necessary would correct them. Unfortunately, such partial measures could not lead to a full correction of all church service books.

5.2 -- Христианство в Казани и Астрахани (1552 г.).
После падения Золотой орды, отношения с татарами не стали лучше. И со стороны Крыма и со стороны Казани совершались постоянные набеги. Из за этого русские люди не могли жить спокойно у себя дома. Вся восточная и южная окраина государства была в постоянном страхе от татарских набегов. Царь Иоанн IV Васильевич (1533-1584 гг.) (в будущем Грозный) решил положить этому конец и присоединить Казань к России.
    Итак, в 1552 году совершилось очень важное событие для Церкви и для отечества -- завоевание Казанского татарского царства. Россия и Церковь страдали около трех веков под игом татар.
    2 октября город Казань был взят приступом. Замечательно, что первый ужасный взрыв при взятии города разразился тогда, когда диакон в царской походной церкви читал в Евангелии: «и будет едино стадо и един пастырь». Покоренный город был освящен с крестным ходом вокруг стен и посвящен имени Пресвятой Троицы. До 60-ти тысяч христиан, страдавших в плену у татар, получили свободу.
    Приказано было строить храмы. На месте, где стояло царское знамя с образом Спаса Нерукотворенного, -- построить храм в честь этого образа. Посредине города -- построить храм во имя Благовещения Божией Матери. На месте, где были погребены павшие в битве воины, заложен был монастырь (Зилантов). Татары видели совершавшиеся чудеса и многие из них крестились.
    Через три года после завоевания (1555 г.) в Казани была открыта архиерейская кафедра. Святая вера прочно утвердилась в этом магометанском городе и в окрестностях. Торжеству христианства очень содействовало явление (1571 г.) Казанской иконы Божией Матери, а также обилие чудес, совершившихся при этом явлении. Икона была зарыта в земле по всей вероятности кем-то из христиан бывших в плену у татар.
    В 1557 году была взята Астрахань и было покорено Царство астраханских татар.
    Покорение татарских царств было великим народным делом. На всей восточной границе государства настал покой. Были возвращены из Казани русские пленные.
    Память Казанской Иконы Пресвятой Богородицы празднуется 22 октября/4 ноября, и на явление иконы 8/21 июля.

5.2 -- Christianity in Kazan and Astrakhan (1552)
After the fall of the "Золотой орды" [Golden Horde], the relation with the Tatars did not improve. Constant attacks were made from both Crimea and from Kazan. Because of this the Russian people could not live peacefully in their home. The entire eastern and southern regions of the country were in constant fear of Tatars' attacks. "Царь Иоанн IV Васильевич" (1533-1584) (later known as Terrible) decided to put an end to this and to annex Kazan to Russia.
    So, in 1552 a very important event for the Church and the country took place, the conquest of Kazan Tatar empire. Russia and the Church suffered about three centuries under the yoke of the Tatars.
    On October 2nd the city of Kazan was taken by storm. It is notable, that the first terrible explosion at the capture of the city occurred when the deacon in the tsar's field church read from the Gospel: "and there will be one herd and one shepherd". The conquered city was consecrated with a religious procession around its walls and dedicated to the Most Holy Trinity. Up to 60 thousand Christians, who suffered in Tatar captivity, received freedom.
    It was ordered to build churches. In the place where stood the tsar's banner with the image of "Спаса нерукотворенного" [Savior not made by hand, also Image not made by hands], -- a church in honor of this icon was to be constructed. In the middle of the city -- to construct a church in the name of the "Благовещения Божией Матери" [Annunciation of the Mother of God]. In the place where soldiers had fallen in the battle and were buried, the monastery (Zilantov) was founded. The Tatars saw the miracles that were occurring and many of them were baptized.
    Three years after the conquest (1555) in Kazan the archbishop seat was inaugurated. The holy faith became firmly established in this Moslem city and in the surrounding regions. The triumph of Christianity was aided significantly by the appearance of the icon "Казанской Божией Матери" (1571), and also by the many miracles which accompanied this event. The icon was probably buried by some Christian who was in the Tatar's captivity.
    In 1557 Astrakhan was taken and the Kingdom of the Astrakhan Tatars was conquered.
    The conquest of the Tatar kingdoms was a great national achievement. Peace came to all the eastern borders of the state. Captured Russian prisoners were returned from Kazan.
    The memory of the Kazan icon of the "Пресвятой Богородицы" [Most Holy Mother of God] is observed on October 22nd/4th November, and on the appearance of the icon on July 8/21th.

5.3 -- Святой митрополит Филипп II (1566-1569 гг.)(3 года).
После радостных для Церкви и отечества событий, завоевания Казанского и Астраханского татарских царств, наступило тяжелое время. Царь Иоанн IV Васильевич, после смерти своей кроткой жены Анастасии, стал мрачным и суровым. Подозревая поданных в изменах, он себя окружил опричниками (царские телохранители) и взял себе несколько городов и несколько улиц в Москве, как бы в особое владение. Эти опричники безнаказанно обижали и грабили мирных граждан.
    Святой Филипп, в мире Феодор, происходил из знатного рода бояр Колычевых. С раннего детства, он полюбил богодухновенные книги, отличался кротостью и смирением и избегал забавы. По своему высокому происхождению он часто бывал в царском дворце. Его кротость и благочестие оставили сильное впечатление в душе его сверстника Иоанна; будущего царя Иоанна Грозного.
    Филипп был поставлен в пресвитера и игумена. В этом сане он много и ревностно заботился о благосостоянии обители. Царь Иоанн Грозный слышал о трудах игумена Филиппа и вызвал его в Москву на кафедру митрополита. Филипп сперва не хотел, но потом согласился.
    Итак, Филипп стал митрополитом. В первое время Филиппова святительства ужасы опричины утихли, но не надолго. Вскоре опять начались грабежи и убийства мирных граждан. Филипп несколько раз, в уединенных беседах с царем, старался вразумить его, но видя, что убеждения не помогают, решился обличить его открыто перед всеми.
    В крестопоклонную неделю (воскресенье), на литургии, Иоанн с опричниками вошел в церковь и подошел к Филиппу для благословения. Вместо благословения митрополит Филипп обличил перед всеми Иоанна. Страшно раздраженный Иоанн вышел из церкви, но затаил свою злобу на время.
    Однажды, опричники вошли в собор, где служил Филипп и объявили что он лишается сана. Потом на него одели оборванную монашескую рясу и отправили в монастырь. Позже, в монастыре, он был убит посланником Иоанна.
    Память святого Филиппа, митрополита Московского и всея Руси соблюдается 9/22 января, а также, как уже было сказано выше, вместе с другими московскими митрополитами «Святителей Петра, Алексия, Ионы, Гермогена и Филиппа, Митрополитов Московских и всея Руси» 5/18 октября.

5.3 -- Holy Metropolitan "Филипп" [Phillip] II (1566-1569)(3 years)
After joyful events for the Church and the country, the conquest of the Tatar kingdoms of Kazan and Astrakhan, came difficult times. Tsar "Иоанн" [John] IV "Васильевич", after the death of his meek wife Anastasia, became grim and stern. Suspecting people of betrayal, he surrounded himself with "опричники" (tsar's bodyguards) and took for himself several cities and several streets in Moscow, as his own special property. These "опричники", without punishment, offended and robbed peaceful citizens.
    Saint "Филипп" [Phillip], in the world "Феодор" [Theodore], came from a well known boyar family by the name of "Колычевых" [Kolychevykh]. From early childhood, he grew fond of spiritual books, was distinguished by mildness and humility and avoided entertainment. Because of his noble birth, he was often in the tsar's palace. His mildness and piety left a strong impression in the soul of his contemporary "Иоанн" [John]; the future tsar "Иоанн Грозный" [Ivan the Terrible].
    Phillip was ordained a "пресвитер" [presbyter, priest] and a "игумен" [hegumen, abbot]. In this holy position he zealously took care of the well-being of the monastery. Tsar Ioann Grozny heard about the work of "игумен" Phillip and called him to Moscow to take the office of metropolitan. Phillip at first did not want to, but then agreed.
    And so, Phillip became metropolitan. In the beginning of Phillip's service, the horrors of the "опричина" ceased, but not for long. After a while robberies and murders of peaceful citizens started again. Phillip several times, in private conversations with the tsar, tried to make him understand, but seeing that talks did not help, decided to accuse him publicly.
    On "Крестопоклонная" [third Sunday of Great Lent] Sunday, during the liturgy, Ioann entered the church with his oprichniks and approached Phillip for a blessing. Instead of giving a blessing the metropolitan accused Ioann in front of everybody. Terribly angry John left the church, but concealed his anger for a while.
    Once, the oprichniks entered the cathedral where Phillip was serving and announced that he is being defrocked from the holy order. Then he was dressed in torn monk's robes and sent to a monastery. Later, in the monastery, he was killed by one of Ioann's agents.
    The memory of Holy Phillip, Metropolitan of Moscow and all Russia is observed on January 9/22th, and also as it was already told above, together with other Moscow metropolitans "Saints Peter, Alexey, "Иона" [Jonah], Germogen and Phillip, Metropolitans of Moscow and all Russia" on October 5/18th.

6 -- Патриаршество на Руси.

6 -- Patriarchate in Russia

6.1 -- Установление Патриаршества (1589 г.).
Русская Церковь еще при митрополите Ионе (1448 г.) приобрела независимость от Константинопольского патриарха. Церковью правили русские митрополиты избранные собором епископов Русской Церкви.
    С того времени, русское государство во многом возвысилось. Произошло окончательное освобождение от татарского ига. Московская Русь тогда была самой сильной православной державой и греческие патриархи часто просили от нее помощи.
    В 1589 году, Иова, Митрополит Московский был торжественно посвящен в патриарший сан. Иова сперва правил Русской Церковью в сане митрополита (1586-1589 гг.), а потом в сане патриарха (1589-1607 гг.) (3 года и 18 лет).
    Промысл Божий приготовил для Русской Церкви и народа, в лице патриархов, хранителей и поборников православной веры и общественного блага в тяжелое время боярских смут и самозванцев (во время пресечения прямого рода Рюрикова). Первые два патриарха отличились борьбою с иезуитами, поляками и самозванцами.
    В Русской Церкви было 11 патриархов.

6.1 -- Establishment of Patriarchate (1589)
The Russian Church during metropolitan Iona (1448) obtained independence from the Patriarch of Constantinople. The Church was ruled by Russian metropolitans elected by the Council of Bishops of the Russian Church.
    From that time, the Russian state improved in many respects. There was a final freeing from the Tatar bondage. The Moscow Russia at that time was the most powerful Orthodox state and the Greek patriarchs often asked her for help.
    In 1589, Iova [Job], Metropolitan of Moscow was solemnly elevated to the patriarchal office. At first Iova ruled the Russian Church as a metropolitan (1586-1589), and then as a patriarch (1589-1607) (3 years and 18 years).
    Divine Providence prepared for the Russian Church and the people, in their patriarchs, the keepers and advocates of the Orthodox faith and the public good, during the difficult times of boyar disorders and impostors (during the break of the direct line of the "Рюрикова" [Riuriks]). The first two patriarchs were distinguished by the struggle with Jesuits, Poles and impostors.
    In the Russian Church there were 11 patriarchs.

6.2 -- Первый патриарх Иов (1589-1607 гг.)(18 лет).
Иова сперва правил Русской Церковью в сане митрополита (1586-1589), а потом в сане патриарха (1589-1607 гг.) (3 года и 18 лет).
    Церковные дела, ко времени принятия патриаршества, находились в растройстве. Патриарх Иов в 1594 году собрал собор на котором составил план церковного благоустройства. Несмотря на огромную власть предоставленную Иову, как патриарху, он в общении с другими был мягок, кроток и ласков. Большую часть своих средств он употреблял на бедных. Иов заботился и о просвещении. В его время были напечатаны многие церковные книги.
    Патриарх Иов поддержал царя Бориса Годунова и его сына Феодора и поэтому как только лже-Дмитрий занял Москву, он низложил патриарха Иова и заточил его в монастырь. Когда самозванец был убит и поляки изгнаны из России (при патриархе Гермогене), патриарх Иов, уже слепой старец, был торжественно возвращен в Москву для того, чтобы разрешить от клятвы народ за присягу самозванцу. Народ каялся и патриарх снял присягу.
    Патриарх Иов вернулся в Старицкую обитель и скончался 8 марта 1607 года.

6.2 -- First Patriarch Iova (1589-1607)(18 years)
Iova at first ruled the Russian Church as a metropolitan (1586-1589), and then as a patriarch (1589-1607) (3 years and 18 years).
    Church affairs, at the time of the establishment of the patriarchate, were in disorder. Patriarch Iova, in 1594, called a Sobor [Council] in which a plan was made for Church improvement. Despite the large authority given Iova as a patriarch, he was soft spoken, mild and kind. Large part of his funds he gave to the poor. Iova cared for the "просвещение" [enlightenment] of the people. During his time many church books were printed.
    Patriarch Iov supported tsar Boris Godunov and his son Feodor and, therefore, as soon as the "лже-Дмитрий" [false Dimitry] occupied Moscow, he deposed patriarch Iova and jailed him in a monastery. When the impostor was killed and the Poles expelled from Russia (during Patriarch Germogen), Patriarch Iov, already a blind elder [old man], was solemnly returned to Moscow to absolve the people from their oath of allegiance to the impostor. The people repented and the patriarch absolved them.
    Patriarch Iov returned to the Staritskaya monastery and died on March 8th, 1607.

7 -- Смутное время.

7 -- Troubled Times

7.1 -- Патриарх Гермоген (1607-1612 гг.)(5 лет).
Гермоген (или Ермоген) сперва был приходским священником в Казани. Вскоре он овдовел и принял монашество. В 1589 году он был хиротонисан в сан митрополита Казанского и Астраханского. Здесь он много потрудился на пользу святой Церкви и городов Казани и Астрахани, которые только недавно были просвещены светом Христовой веры.
    Назревает смута. Во время Бориса Годунова назревала большая смута в государстве. Между тем не чувствовалось присутствия крепкой, сильной правящей руки в делах церковных. Патриарх Иов (1589-1607) был очень старый и к тому же слепой.
    Первый самозванец. Самозванец Лже-Дмитрий (Первый), легко завладел Московским престолом, благодаря раздорам русских бояр и недовольству правления Бориса Годунова. Он начал осуществлять свой тайный план ввести в России унию (то-есть признать римского папу). Когда самозванец женился на католичке Марине Мнишек, митрополит Гермоген начал требовать чтобы она перешла в православие. Митрополит был лишен сана и заточен в одном из казанских монастырей. Но это не продолжалось долго так как самозванец был скоро низвергнут боярами и убит.
    Князь и царь Шуйский и патриарх Гермоген. Престарелый князь Василий Иванович Шуйский (1606-1610) был превозглашен царем. Чувствуя под собой довольно шаткую почву он нуждается в поддержке сильной духовной власти. Поэтому он вызывает казанского митрополита Гермогена из изгнания и «освященный собор» возводит его на кафедру Московского Патриарха и Всея Руси.
    Трудное наследие получил, престарелый семидесятилетний, патриарх Гермоген. Политическая смута и отсутствие твердой церковной власти деморализовали русское общество и московское духовенство.
    Патриарх всеми мерами поддерживал царя Василия Ивановича Шуйского в борьбе со вторым самозванцем. Вскоре мятежные бояре насильно постригли Василия в монахи. Гермогену принадлежит первая мысль о призвании на царство Михаила Федоровича Романова (сына митрополита Филарета).
    Семибоярщина. После свержения царя Василия, Русь осталась без царя и ею стала управлять боярская дума. Бояр было семь человек и поэтому их правление получило название Семибоярщины, а этот период называется междуцарствие (1610-1613 гг.).
    Второй самозванец. Вскоре появился второй самозванец которого прозвали Тушинский вор (Лже-Дмитрий Второй). Тушинский, так как его лагерь находился в селе Тушино, недалеко от Москвы. Набрал он в свое войско «воров» то есть беглых крестьян и всяких бродяг. К «войску» вора примкнули литовцы, поляки и казаки и они пошли на Москву.
    Польский Сигизмунд III в Москве. Тушинский вор стоял под Москвой и бояре не видя никакого выхода из положения позвали на московский престол Владислава, сына короля Сигизмунда III. Поляки отогнали тушинцев от Москвы и вошли в Москву и Сигизмунд, сам захотел управлять Москвой.
    Граматы Гермогена. Патриарх Гермоген начал рассылать граматы по всем городам, которые призывали русский людей освобождать Москву от поляков. Одна из грамот патриарха была получена в Нижнем-Новгороде. Земский староста Козьма Минин, прочел ее после литургии собравшемуся народу и воскликнул: «Православные, не пожалеем ни жизней наших, ни имущества, все отдадим за веру православную и святую Русь»! Эти слова произвели большое впечатление на народ. Люди начали приносить одежду, дорогие вещи и деньги. Собралось ополчение. Начальство ополчения было поручено князю Пожарскому, а Козьма Минин стал хранителем казны. На призыв откликнулись и другие города и ополчение стало всенародным.
    Смерть Патриарха. Поляки требовали от патриарха, чтобы он остановил нижегородское ополчение шедшее к Москве под начальством Минина и Пожарского. «Да будет над ними милость Божия и благословение от нашего смирения», с твердостью отвечал мужественный патриарх. Его заперли в келии и уморили голодом (17 февраля 1612 г.). Через 300 лет патриарх Гермоген был причислен святою Церковью к лику святых.
    Народное ополчение. Народное ополчение дошло до Москвы и начало осаду. В Москве начался большой голод и после двух месяцев 22 октября/4 ноября 1612 года поляки сдались.
    Казанская Божия Матерь. В народном ополчении освободившем Москву, находилась Казанская чудотворная икона Божией Матери. Поэтому 22 октября/4 ноября считается праздником Казанской чудотворной иконы.
    Памятник. В центре Москвы, на Красной площади, возле церкви святого Василия Блаженного, стоит памятник Минину и Пожарскому с надписью: «Минину и Пожарскому, благодарная Россия».
    Память святого Гермогена. Память святого Гермогена, Патриарха Московского и всея Руси соблюдается 17 февраля/2 марта, а также, как уже было сказано выше, вместе с другими московскими митрополитами «Святителей Петра, Алексия, Ионы, Гермогена и Филиппа, Митрополитов Московских и всея Руси» 5/18 октября.
    Память освобождения Москвы. Память освобождения Москвы празднуется 22 октября/4 ноября «Празднование «Казанской» иконе Пресвятыя Богородицы, ради избавления от ляхов в 1612 году».
    Русская история (Будзиловича)

7.1 -- Patriarch Germogen (1607-1612)(5 years)
Germogen (or Yermogen) at first was a parish priest in Kazan. Soon he widowed and became a monk. In 1589 he was consecrated to be Metropolitan of Kazan and Astrakhan. Here he labored for the benefit of the Holy Church and the cities of Kazan and Astrakhan, which only recently had been enlightened with the light of Christianity.
    Trouble is brewing. During Boris Godunov's time big trouble was brewing in the country. At the same time there the presence of a strong ruling hand in the affairs of the church was absent. Patriarch Iov [Job] (1589-1607) was quite old and also blind.
    First Impostor. The impostor "лже-Дмитрий" [False-Dmitry] (First), easily took hold of Moscow's throne, due to the quarrelling of Russia's boyars and discontent with Boris Godunov's rule. He started to carry out his secret plan to bring Russia into "уния" [union] (that is to recognize the Roman pope). When the impostor married the Catholic Marina Mnishek, Metropolitan Germogen insisted that she converts to Orthodoxy. The metropolitan was defrocked and jailed in one of the Kazan's monasteries. But this did not last long since the impostor was soon overthrown by the boyars and killed.
    Count and tsar "Шуйский" [Shuysky] and Patriarch Germogen. The aging count "Василий Иванович Шуйский" (1606-1610) was declared the tsar. Feeling that he was on shaky ground he required support of strong Church [spiritual] ruler. This is why he brought Metropolitan Germogen from exile in Kazan and a "освященный собор" installs him as the Patriarch of Moscow and All Russia.
    Being on in years, the seventy year old Patriarch Germogen received a difficult inheritance. The political disorder and the absence of a firm Church authority demoralized Russian society and Moscow clergy.
    The Patriarch, by all possible means, supported tsar Vasily Ivanovich Shuisky in the struggle against the second impostor. Soon rebellious boyars forced Vasily to take monastic vows. Germogen was the first one to propose the idea to ask Michael Fedorovich Romanov (the son of metropolitan Philaret) to become the tsar.
    Rule of the Seven Boyars. After the overthrow of tsar Vasily, Russia remained without a tsar and was governed by a "боярская дума" [boyar board]. There were seven boyars and this is why their rule was called "Семибоярщина" [Rule of the Seven Boyars], and the period is called "междуцарствие" [mid-reign, interregnum] (1610-1613).
    Second Impostor. Very soon appeared the second impostor, nicknamed the "Тушинский вор" [Tushinsky Thief] (Second False-Dmitry). He was called Tushinsky because his camp was in the village of Tushino, near Moscow. He collected an army of "thieves", that is runaway peasants, and all kinds of tramps. The "army" of the thieves was joined by Lithuanians, Poles and cossacks and they marched on Moscow.
    Polish Sigismund III in Moscow. The Tushinsky Thief and his forces stood near Moscow and the boyars, not seeing any way out, called Vladislav, the son of king Sigizmund III to the throne in Moscow. The Poles drove away the Tushinsky Thief, entered into Moscow and Sigismund decided he wanted to govern Moscow.
    Germogen's Dispatches. Patriarch Germogen started to send out "граматы" [dispatches] to all the cities in which he called the Russian people to free Moscow from the Poles. One of the patriarch dispatches was received in Nizhny Novgorod. Zemsky "староста" [head] "Козьма Минин" [Kozma Minin], read it after the liturgy to the people and exclaimed: "Orthodox people, let us not spare our lives, nor our property, everything we have, we will give for our Orthodox Faith and Holy Russia"! These words made a big impression on the people. People started to bring clothes, expensive things and money. A "ополчение" [people's militia] was assembled. The command of the people's militia was entrusted to Count Pozharsky, and Kozma Minin became the keeper of the treasury. Other cities responded to the appeal and the people's militia movement became national.
    Death of Patriarch. The Poles demanded from the patriarch that he stop the Nizhni Novgorod People's Militia, under the command of Minin and Pozharsky, from going to Moscow. "Let there be God's mercy on them and a blessing, because of our humility", firmly and courageously answered the patriarch. They locked him in a cell and starved him to death (February 17th, 1612). After 300 years Patriarch Germogen was canonized a saint by the Church.
    People's Militia. The People's Militia reached Moscow and began a siege. In Moscow a big famine set in and after two months on October 22nd/November 4th, 1612 the Poles surrendered.
    Kazan' Mother of God. The People's Militia who freed Moscow had with it the miraculous icon, the Mother of God of Kazan. This is why October 22nd/November 4th is considered a holy day of the Kazan miraculous icon.
    Monument. In the center of Moscow, in the Red Square, near St.Vasily Blazhenny Church (St. Basil's), there is a monument to Minin and Pozharsky with the inscription: "To Minin and Pozharsky, a grateful Russia".
    Memory of St.Germogen. The memory of St.Germogen, Patriarch of Moscow and all Russia is observed on February 17th/March 2nd, and as mentioned above, together with other Moscow metropolitans "Saints Peter, Alexey, "Иона" [Jonah], Germogen and "Филипп" [Phillip], Metropolitans of Moscow and All Russia" on October 5/18th.
    Anniversary of freeing Moscow. The anniversary of the freeing of Moscow is observed on October 22nd/4th November: "Observance of the "Kazan" icon of the Most Holy Mother of God, for freeing from the Poles in 1612".

7.2 -- Заслуги Сергиевской Лавры во время самозванцев.
Русская Церковь всегда находилась в тесной связи с народом и государством, никогда не отделялась от них и всегда служила их истинному благу.
    Во время самозванцев, все русское духовенство встало на защиту веры и отечества. В особенности великие заслуги Церкви и государству оказала Свято-Троицкая Сергиева лавра.
    В течение смутного времени лавра пожертвовала до 65,000 рублей (сумма по тому времени огромная). Часть этих денег была послана в Москву когда лавра защищала подступы к Москве и сама терпела осаду от поляков. Эта осада продолжалась 16 месяцев (с сентября 1608). Лавру осаждало 30,000 человек, хорошо обученного войска, а в обители было не больше чем 2,500. Защитники изнемогали от голода и болезней но не сдались. Сила Божия, по молитвам преподобного Сергия (который часто являлся осажденным) помогла и поляки не смогли овладеть лаврой.
    После осады, лавра дала приют толпам ограбленных и раненных крестьян. Монастырь из крепости обратился богадельню (приют для бедных и больных).
    Когда патриарх Гермоген рассылал граматы по всем городам, которые призывали русских людей освобождать Москву от поляков, такие же самые граматы рассылались и из лавры.
    Когда келарь Авраамий узнал о приближении к Москве нижегородского ополчения, то он отправился к ним и своими пламенными речами воодушевлял их.

7.2 -- Contribution of Sergievskaya Lavra during "Times of Impostors"
The Russian Church was always in close contact with the people and the state, it never separated from them and always served for their true benefit.
    During the times of the impostors, all the Russian clergy rose to protect their faith and the fatherland. Especially great service to the Church and the state was rendered by the monastery called "Троицко-Сергиева Лавра".
    During the "Смутного времени" [Troubled Times] this monastery contributed 65,000 roubles (a huge sum for that time). Part of this money was sent to Moscow when the Lavra was defending the approaches to Moscow and itself underwent siege from the Poles. This siege lasted 16 months (from September 1608). The Lavra was besieged by 30,000 men, a well trained army, and in the monastery there were no more than 2,500. The defenders were exhausted from famine and illnesses but did not surrender. God's power, by the prayers of St. Sergius (who often appeared to the besieged) helped, and the Poles could not seize the monastery.
    After the siege, the monastery gave shelter to crowds of looted and wounded peasants. The monastery, from a fortress, became a refuge (shelter for the poor and sick).
    Just as patriarch Germogen sent "граматы" [dispatches] to all the cities, which called the Russian people to free Moscow from the Poles, similar dispatches were also sent from the Lavra.
    When the "келарь" [cellarer, food-master] of the monastery, Avraamy, learned of the approach of the Nizhni Novgorod People's Militia to Moscow, he went out to them, and inspired them with fiery speeches.

7.3 -- Патриарх Филарет (1619-1633)(14 лет).
Как только Москва была освобождена от поляков, было решено избрать царя. На Земском Соборе был избран сын митрополита Филарета шеснадцатилетний Михаил. 21 февраля 1613 года Михаил Федорович Романов (1613-1645 гг.) был торжественно провозглашен Русским Царем. Так начал царствовать в России дом Романовых.
    Как уже было сказано выше (7.1 - Патриарх Гермоген) в 1612 году патриарха Гермогена поляки уморили голодом. После его кончины Церковью временно правили два митрополита; сперва казанский Ефрем, а потом крутицкий Иона. Россия была без царя и без патриарха.
    В это время, отец нового царя, митрополит Филарет, Ростовский, находился в плену у поляков. Как только был заключен мир с Польшей, митрополит Филарет вернулся из плена (1619 г.) и вскоре был поставлен в патриархи всея Руси. Умный и энергичный, он помогал неопытному сыну править государством. Патриарха Филарета и его сына, русского царя звали «Великие государи». По настоянию патриарха был созван Земской Собор и приняты меры к водворению порядка в русской земле. Например: примирение с Польшей, Швецией и татарами, укрощение внутренних мятежей, восстановление разоренных городов, увеличение государственных доходов и военных сил. Земля была разорена, и управлять государством было трудно. Поэтому «Великие государи» все время созывали Земские Соборы и правили Московским государством с помощью всей страны.
    Все, что сделано благодетельного для России в первую половину царствования Михаила Феодоровича, все совершалось при непосредственном и деятельном участии патриарха Филарета. Он не только был советником, но и соправителем (правитель управляющий совместно с другим правителем) царя. Имя его в грамотах писалось вместе с царским; обоим делались доклады и представлялись иностранные послы.
    При дворе патриарха заведены были такие же порядки и служащие как и у царя. Учреждены патриаршие приказы: судный, церковных дел, казенный и дворцовый. Вообще власть и значение патриарха достигли при Филарете необычайных до сих пор силы и значения.
    Патриарх Филарет учредил первую епархию в Сибири и устроил патриаршею греко-латинскую школу при Чудовом монастыре. Оживляется в Москве церковное издательство. Переиздаются, в исправленном виде, богослужебные книги, например Требник. Печатаются новые книги учительного характера, например Большой Катехизис.
    Позже во время царя Алексея Михайловича, появились ограничения патриаршей власти и прав духовенства.
    Грамота 1613 г.

7.3 -- Patriarch Philaret (1619-1633)(14 years)
As soon as Moscow was freed from the Poles, it was decided to elect a tsar. In the "Земской собор" [Zemsky Council] 16-year old Mihail [Michael], the son of metropolitan Philaret, was elected. On February 21st, 1613 Michael Fedorovich Romanov (1613-1645) was formally proclaimed the Russian Tsar. This is how the Romanov house [family] started to reign in Russia.
    As it was said earlier (7.1 - Patriarch Germogen) in 1612 Patriarch Germogen was starved to death by the Poles. After his death the Church was governed temporarily by two metropolitans; first by Efrem of Kazan, and then by Iona [Jonah] of Krutitsa. Russia was without a tsar and without a patriarch.
    At this time, the father of the new tsar, metropolitan Philaret of Rostov, was in Polish captivity. As soon as peace with Poland was established, metropolitan Philaret returned from captivity (1619) and soon was installed as Patriarch of all Russia. Smart and energetic, he helped his inexperienced son to govern the country. Patriarch Philaret and his son were both called "Великие Государи" [Great Sovereigns]. Under the insistence of the patriarch "Земской собор" was called and measures were taken to establish order in the Russian land. For example: reconciliation with Poland, Sweden and the Tatars, ending of internal mutinies, restoration of the ruined cities, increase in public revenues and military forces. The country was in ruins, and it was difficult to govern. Therefore the "Great Lords" were constantly calling Zemski Sobors and governed the Moscow state with the help of the whole country.
    Everything beneficial that was done for Russia in the first half of the reign of Michael Feodorovich, was made due to the direct and active participation of Patriarch Philaret. He was not only the adviser, but also a "соправитель" [co-ruler] (one who governs together with another). His name was written together with the tsar's, reports were made to both, and foreign ambassadors were also presented to both.
    At the patriarch's residence were the same customs and employees as at the tsar's. Patriarchal departments were established to deal with: courts, church business, state and palace affairs. In general the authority and significance of the patriarch reached, during Philaret's time, extraordinary power and significance.
    Patriarch Philaret founded the first diocese in Siberia and established the patriarchal Greek-Latin school at the Chudovo monastery. The publishing of church material in Moscow comes to life. Books are republished with corrections, church service books, such as the "trebnik". New educational format books are printed, for example the "Big Catechism".
    Later during the time of tsar Alexey Mikhailovich, restrictions to the patriarchal authority and the rights of the clergy emerged.
    Грамота 1613 г.

8 -- Раскол в Церкви.

8 -- Schism in Church

8.1 -- Патриарх Никон (1652-1681 гг.)(29 лет).
Патриарх Никон (в крещении Никита) родился в 1605 году и был сын крестьянина. Рано лишился матери и претерпел много горя от злой мачехи. Еще в детстве начал читать духовные книги и решил стать монахом. В 12 (двенадцать) лет тайно ушел в монастырь. Здесь он всех удивлял своим сильным характером и духовными подвигами.
    Царь Алексей Михайлович (1645-1676 гг.) был поражен его большой ревностью к благу Церкви и отечества, твердым и открытым характером, светлым умом, обширным познаниями, строгими правилами жизни и наконец его величественною наружностью. Царь его полюбил как друга и чтобы его приблизить к себе, перевел его в московский Новоспасский монастырь.
    Около трех лет Никон был митрополитом в Новгороде. Здесь он завел в церквах лучшее пение, неспешное и внятное чтение, устроил типографию, четыре богодельни и во время голода каждый день питал бедных на своем дворе.
    Никон принял патриаршество в 1652 году. В первые пять лет правления Никона связывала с царем самая тесная дружба. Без патриарха, как во времена Филарета, не решалось ни одно государственное дело. За его услуги царь почтил Никона титулом великого государя. Титул этот был еще выше, чем у Филарета. Власть патриарха совершенно приравнивалась к царской власти.
    Пользуясь влиянием царя, Никон сорудил три монастыря. На этой высоте положения, патриарх Никон возбудил против себя много врагов, в особенности бояр. В то время стали проникать в Россию иноземные обычаи и Никон их осуждал не стесняясь. В то же время патриарх возбудил к себе сильную ненависть и со стороны приверженцев старины исправлением богослужебных книг и церковных обрядов.

8.1 -- Patriarch Nikon (1652-1681)(29 years)
Patriarch Nikon (baptized Nikita) was born in 1605 and was the son of a peasant. He lost his mother early in life and suffered much from a nasty stepmother. In childhood he read many spiritual books and decided to become a monk. At the age of 12 (twelve) he secretly left to a monastery. Here he surprised everybody with his strong character and "подвиги" [ascetic feats].
    Tsar Alexey Mikhailovich (1645-1676) was struck by his zeal for the good of the Church and the fatherland, his firm and open character, a lucid mind, extensive knowledge, strict life rules and finally his majestic appearance. The tsar liked him as a friend and in order to become closer to him, he transferred him to the Novospassky monastery in Moscow.
    For about three years Nikon was the metropolitan in Novgorod. In churches here he organized excellent singing, introduced slow and distinct reading, organized a printing press, four "богодельни" [poorhouses] and during the famine, every day, fed the poor in the court yard.
    Nikon became Patriarch in 1652. During the first five years of service Nikon was a close friend of the tsar. Without the Patriarch, as in the days of Philaret, not a single state affair was decided. For his services the tsar granted Nikon the title of "Великого Государя" [Great Sovereign]. This title was even higher than Philaret's. The position of the patriarch became completely equal to the tsar's position.
    Having the support of the tsar, Nikon built three monasteries. In this high position, Patriarch Nikon stirred up many enemies, especially the boyars. At this time foreign non-orthodox customs were penetrating into Russia, and Nikon criticized them without hesitation. At the same time the patriarch also aroused against himself strong hatred from the adherents to old customs by his correction of the Divine Service books and church customs.

8.2 -- Исправление Богослужебных Книг.
До патриарха Никона, ошибки в богослужебных книгах исправлялись очень медленно. Когда Никон стал патриархом, то он начал исправление богослужебных книг с большой острожностью.
    Когда более необходимые книг были исправлены, то для рассмотрения их, патриарх Никон созвал новый собор (1656 г.). На этом соборе, вместе с русскими святителями присуствовали два патрарха -- антиохийский Макарий и сербский Гавриил. Собор одобрил новоисправленные книги и распорядился по всем церквам вводить новые, а старые отбирать и жечь.
    Прежние руководители исправлением книг, стали врагами патриарха, так как при новом исправлении книг они выглядели отсталыми и неумелыми. Они начали распространять слухи среди народа что Никон не исправляет а портит веру. Патриарх Никон раздражался на сопротивление и подверг некоторых строгим наказаниям. Они казались народу мучениками за веру.

8.2 -- Correction of Divine Service Books
Before patriarch Nikon, the errors in Church books were corrected very slowly. When Nikon became patriarch he began correcting the Church books very carefully.
    When the more essential service books were corrected, in order to review them, patriarch Nikon called a new Sobor [Council] (1656). At this Sobor, together with the Russian prelates two other patriarchs were present - the Antiochian Makary and the Serbian Gabriel. The Sobor approved the newly corrected books and ordered all churches to introduce the new ones, dispose of the old ones and burn them.
    The former leaders of the book-correcting effort became enemies of the patriarch because their work looked inadequate and backward. They started to spread rumors among the people that Nikon was not correcting but damaging the faith. Patriarch Nikon was irritated by this resistance and subjected some of these people to severe punishments. They appeared to people to be martyrs for their faith.

ОГЛАВЛЕНИЕ
НАЗАД
ВПЕРЕД

Примечания [Notes].
[П1] Notes in square brackets were not part of the original Russian text. They are various translations, notes in Cyrillic and others.
[П2] Russian Alphabet (SE-03)


Духовный листок «Дорога домой. Выпуск ДД-14(04)ра --
История Русской Церкви. Краткие обзоры.
Московский период»

Церковная Гимназия при
Храме всех Святых в Земле Российской просиявших (АНМ)
School at the Church of all Russian Saints (AM),
744 El Camino Real, Burlingame, California 94010-5005
эл. страницы: http://www.dorogadomoj.com/
dra14irc04mos.html,  (I-й вып:25мар90),  27окт06
рус: АНМ; анг: АНМ; анг.ред: о.А.Кочергин
НА ГЛАВНУЮ СТРАНИЦУ
ОГЛАВЛЕНИЕ Истории Русской Церкви
НАВЕРХ