Дорога домой. Выпуск ДД-14.2ра  [02окт06]
   
История Русской Церкви.
Краткие обзоры

2 -- ДО КИЕВСКОГО ПЕРИОДА (862-1240 гг.).
2 -- BEFORE KIEV PERIOD (862-1240).
РУС    ENG

Христианство проникало на русские просторы еще до Крещения Руси.
Содержание: (2.1) Обзор до Киевского периода (до 862 г.); (2.2) Святые братья Кирилл и Мефодий; (2.3) Христианство на Руси до св. князя Владимира.

Christianity made its way into Russian territory even before the Christening of Russia.
Ccontents: (2.1) Review of the pre-Kievan period (up to 862); (2.2) Holy brothers Cyril and Mefody (Methodius); (2.3) Christianity in Russia before St. Count Vladimir.

2.1 Обзор до Киевского периода (до 862 г.). Мало что известно о времени до Киевского периода (до 862г.). Так как не было еще письменности, то осталось мало документов об этом времени. Известно что св.Апостол Андрей проповедывал на горах Киева и даже там воздвигнул крест. Также известно что и другие греческие проповедники тоже доходили до этих мест. Свв. Кирилл и Мефодий проповедывали сперва у хазар (858 г.), а потом у славян, в Болгарии и Моравии (862-885 гг.).

2.1 Review of the pre-Kievan period (up to 862). Very little is known about the times of the pre-Kievan period (up to 862). As no writing system had yet been developed there are very few documents about this period. It is known that the holy Apostle Andrew said sermons on the mountains of Kiev and that he even raised a cross in the area. It is also known that other Greek missionaries also reached these places. Saints Cyril and Mefody (Methodius) first preached to the Khazars (858), and then to the Slavs in Bulgaria and Moravia (862-885).

2.2 Святые братья Кирилл и Мефодий. Святые братья Кирилл (в миру Константин) (+869 г.) и Мефодий (+885 г.) были просветителями славян. Основываясь на греческом алфавите, они составили славянский алфавит (кириллицу), перевели Священное Писание и богослужебные книги на славянский язык и проповедывали среди славян.
    Таким образом, в наше время, церковные богослужебные книги у всех православных славянских народов (русских, болгаров, сербов и македонцев) написаны на этом славянском языке, который сейчас называется церковно-славянским языком. Наш теперешний русский алфавит называется гражданским шрифтом; это церковно-славянский алфавит упрощенный Императором Петром Великим (1682-1725 гг.). Этим алфавитом пользуются названные выше православные славянские народы. Кроме общих букв которые есть у всех этих народов, у каждого народа есть еще свои особенные буквы которых нет у других.

Святые братья Кирилл и Мефодий были греки. Они родились в городе Солунь (по гречески Фессалоники), который сейчас называется Салоники. Город Солунь был столицей Македонской области, которая была частью Византийской Империи. Македония была заселена славянами. Город Солунь находился недалеко от святой горы Афон.

Братья выросли среди славян и поэтому хорошо знали славянский язык. Отец братьев занимал высокое положение в Солуни. Родители дали детям прекрасное образование, сперва в Солуни, а потом в Цареграде. Старший брат Мефодий получил должность начальника области в Македонии. Мефодий был добрым и справедливым правителем, но он всей душой стремился к монашеской жизни. Он оставляет пост начальника области и уходит в монастырь на горе Олимп. Младший брат Кирилл, тоже получил хорошее образование, но впоследствии уходит в тот же монастырь где был его брат Мефодий.

В 858 г. по просьбе хазарского кагана (царя), Константинопольский патриарх послал братьев проповедывать христианство у хазар. Хазары это был языческий народ который жил по нижнему течению Дона и Волги до Днепра. По дороге к хазарам братья переплыли Черное море, высадились в теперешнем Крыму и направились в город Херсонес, который тогда принадлежал грекам. Там они достали мощи священномученика Климента, епископа Римского и отправились к хазарам. Братья успешно справились со своим заданием у хазар, многие из них перешли в христианство и после чего братья вернулись в Царьград.

В 862 г. по просьбе моравских князей Ростислава и Святополка, Константинопольский патриарх послал братьев проповедывать христианство среди моравского народа, на их родном славянском языке. Моравский народ были славяне и уже крещенные, но не понимали христианскую проповедь так как она велась на латинском и греческом языках.

Перед отъездом в Моравию, святые Константин и Мефодий сорок дней постились и молились. Укрепленные благодатию Святого Духа они составили славянскую азбуку. После этого они перевели священные книги с греческого на славянский язык. Первым переводом было Евангелие святого Апостола Иоанна, а первые слова были: «В начале было Слово, и Слово было у Бога, и Слово было Бог». (Иоанна 1:1).

По дороге в Моравию, святые Кирилл и Мефодий проходили через земли болгарского князя Бориса. Святые братья убедили князя принять христианскую веру. Священные книги, переведенные на славянский язык, способствовали распространению в этой стране христианства.
    В Моравии братьев встретили с большой радостью. Они там пробыли четыре года. Их проповедь имела громадный успех. Они учили славян на их родном языке, а также и новой грамоте.

Латинские и немецкие проповедники завидовали успеху проповеди братьев. Они говорили что богослужение можно совершать только на латинском, греческом и еврейском языках, так как на этих языках была сделана надпись на кресте Иисуса Христа. Сами они служили на латинском языке который славяне не понимали и поэтому не имели успеха.
    Западные проповедники пожаловались римскому папе (Николаю Первому) что братья Кирилл и Мефодий проповедуют ересь. Папа вызвал братьев в Рим, но к их приезду скончался. Новый папа (Адриан Второй) торжественно встретил братьев, которые несли часть мощей священномученика Климента, папы Римского. Папа ознакомился с священными книгами на славянском языке и ничего там не нашел еретического. Он даже приказал в нкоторых церквях Рима служить Литургию на славянском языке.
    Святой Константин был очень истомлен дорогой, стал болеть и начал готовиться к смерти. За пятьдесять дней до смерти, он принял монашество с именем Кирилла и 14 февраля 869 года скончался в Риме. Мощи его находятся в Риме в церкви св.Климента.

После смерти своего брата, Мефодий вернулся в Моравию где продолжил проповедывать христианство.

Латинские священники продолжали завидовать проповеди среди славян и поэтому всячески старались ей препятствовать. Св.Мефодий подвергался гонению, ссылкам и даже заточению.

Святой Мефодий чувствуя, что он скоро должен отойти к Господу, торопился перевести все Священное Писание (Библию) с греческого на славянский и в 864 году его труд был закончен.
    Святой Мефодий предсказал свою близкую кончину и 6 апреля 885 года скончался. Его торжественно погребли в Великой Моравской церкви в Велеграде Старом, на реке Мораве.

Из Богемии христианство, проповеданное святыми братьями, проникло в Польшу. После смерти братьев, их ученики Климент, Савва и Наум обращали славян в Сербии в христианство.
    Таким образом святые братья Кирилл и Мефодий проповедывали у хазар, в Болгарии и в Моравии, а их ученики в Сербии. Их трудами православная вера из Византии (Греция) распространилась среди восточных славян.

Святых братьев Кирилла и Мефодия особенно чтут православные славяне которые пользуются их алфавитом: русские, болгары, сербы и македонцы. У всех этих народов богослужение совершается на церковно-славянском языке по одним и тем же книгам.

Память святых равноапостольных Кирилла и Мефодия празднуется 11/24 мая.

2.2 Holy brothers Cyril and Mefody (Methodius). Holy brothers Cyril (Constantine before tonsured as a monk) (+869) and Mefody (Methodius) (+885) were enlighteners of the Slavs. Starting with Greek alphabet, they created Slavic alphabet (Cyrillic), translated the Holy Gospel and prayer books into the Slavic language and preached among the Slavs.
    Thus, today, church prayer books of all Orthodox Slavic people (Russians, Bulgarians, Serbs and Macedonians) are written in this Slavic language which is now referred to as Church-Slavonic. Our present Russian alphabet is referred to as the grazhdansky (civil) font; it is the Church-Slavonic alphabet simplified by Emperor Peter the Great (1682-1725). Orthodox Slavic people named above use this alphabet. Besides the general (common) letters which all these people have, each nationality has unique letters that others do not.

Holy brothers Cyril and Mefody (Methodius) were Greek. They were born in the city of Solun (Thessaloniki in Greek) which is now referred to as Saloniki. The city of Solun was the capital of the Macedonian area which was a part of the Byzantine Empire. Macedonia was populated by Slavs. The city of Solun was near sacred mountain Athos.

The brothers grew up among the Slavs and consequently knew well the Slavic language. The brothers' father occupied a high position in Soluni. The parents gave the children a fine education, at first in Soluni, and then in Constantinople. The older brother, Mefody (Methodius), received the post as chief of the area in Macedonia. Mefody (Methodius) was a kind and fair governor, but with his whole soul he aspired to a monastic life. He leaves the post as chief of the area and goes to the monastery on mount Olympus. The younger brother, Cyril, also received a good education, but subsequently leaves to the same monastery where was his brother Mefody (Methodius).

Brothers have grown among Slavs and consequently well knew slavic language. The father of brothers borrowed(occupied) high position in Soluni. Parents have educated children fine formation(education), at first in Soluni, and then in TSaregrade. Senior brother Mefody has received a post of the chief of area in Macedonia. Mefody was the kind and fair governor, but it(he) all soul aspired to a monastic life. It(he) leaves a post of the chief of area and the Olympus leaves in a monastery on mountain. Younger brother Cyril, too has received good formation(education), but subsequently leaves in the same monastery where there was its(his) brother Mefody.

In 858 by request of the Khazar kagan (tsar), the patriarch of Constantinople sent the brothers to preach Christianity to the Khazars. The Khazars were a pagan people who lived along the lower reaches of the Don and Volga rivers up to the river Dnepr. On the road to the Khazars the brothers crossed the Black Sea, landed in present-day Crimea and went on to the city of Khersones (Kherson) which then belonged to the Greeks. There they got the relics of hieromartyr (a martyr who was also a priest or bishop) Clement, bishop of Rome, and set off to the land of the Khazars. The brothers successfully completed their mission with the Khazars, many of whom converted to Christianity, and after that the brothers returned to Constantinople.

In 862 at the by request of the Moravian princes Rostislav and Svyatopolk, the patriarch of Constantinople sent the brothers to preach Christianity among the Moravian people in their native slavic language. The Moravian people were Slavs and already baptized, but did not understand the Christian sermon as it was conducted in the Latin and Greek languages.

Before their departure to Moravia, saints Constantine and Mefody (Methodius) prayed and fasted for forty days. Strengthened by the grace of the Holy Spirit they composed the Slavic alphabet. After that they translated the sacred books from Greek into the Slavic language. The first translation was the Gospel of the holy Apostle John, and the first words were: «In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God». (John 1:1 NKJV).

On the road to Moravia, saints Cyril and Mefody (Methodius) passed through the lands of the Bulgarian Count Boris. The holy brothers convinced the count to convert to Christianity. The sacred books which were translated into the Slavic language, helped to spread Christianity in this country.
    In Moravia the brothers were met with great enthusiasm. There they stayed for four years and their preaching met with enormous success. They taught the Slavs in their native language, and also taught them the new alphabet.

The Latin and German missionaries envied the success of the brothers' preaching. They said that divine services could be held only in the Latin, Greek and Jewish languages as these were the languages in the inscription on Jesus Christ's cross. They served in Latin which the Slavs did not understand and consequently were not successful.
    The western missioanries complained to the Pope of Rome (Nicholas the first) that the brothers Cyril and Mefody (Methodius) were preaching heresy. The pope called the brothers to Rome, but died before their arrival. The new pope (Adrian the second) met the brothers with pomp, as they were bringing the moshchi (relics) of the martyr Clement, Pope of Rome. The pope familiarized himself with the sacred books in the slavic language and found nothing heretical. He even ordered that some churches in Rome serve the Liturgy in the slavic language.
    Saint Constantine was very exhausted by the road trip, began to ail and started to prepare himself for death. Fifty days before his death, he was tonsured a monk with the name Cyril and on February, 14th in 869 he died in Rome. His relics are in the church of St. Clement in Rome.

After the death of his brother, Mefody (Methodius) returned to Moravia where he continued to preach Christianity.

Latin priests continued to envy the preaching among the Slavs and, consequently, tried to interfere with it in every possible way. St. Mefody (Methodius) was exposed to persecution, banishment and even imprisonment.

Saint Mefody (Methodius), feeling that he soon would depart to the Lord, hurried to translate all the Holy Writings (Bible) from Greek to Slavic and in the year 864 his work was finished.
    Saint Mefody (Methodius) foretold his approaching death and on April, 6th in 885 he died. He was solemnly buried in the Great Moravian church in Old Velegrade, on the river Morava.

From Bohemia the Christianity, preached by the holy brothers, made its way into Poland. After the death of the brothers, their pupils Clement, Savva and Naum converted the Serbian Slavs to Christianity.
    Thus the holy brothers Cyril and Mefody (Methodius) preached to the Khazars, in Bulgaria and in Moravia, and their pupils in Serbia. By their efforts the Byzantine (Greek) orthodox faith was spread among the eastern Slavs.

The holy brothers Cyril and Mefody (Methodius) are especially honored by the Orthodox Slavs who use their alphabet: Russians, Bulgarians, Serbs and Macedonians. The divine services for all these people are held in the Church-Slavonic language using the same books.

The memory of the ravnoapostolnykh (equal to the apostles) Cyril and Mefody (Methodius) is observed on May, 11/24th.

2.3 Христианство на Руси до св. князя Владимира. До св.Князя Владимира (980-1015 гг.) христианство постепенно, различными путями, проникало и на русские земли. Например:

  1. В 862 г. новгородские славяне призвали на княжение Рюрика (862-879 гг.), из варяжского племени русы. Двое из его соратников Аскольд и Дир, завладели Киевом. В 866 г. они сделали набег на Царьград. Император и патриарх обратились с молитвою к Богу и после всенощного богослужения, вышли с крестным ходом на берег моря и погрузили ризу Божией Матери в воду. Море, до тех пор спокойное, вдруг разволновалось и разбило суда руссов. Много из них погибло; те которые вернулись домой, были под особенным впечатлением поразившего их гнева Божия.
  2. Вскоре в Киев, из Греции прибыл епископ и начал проповедывать христианство. Руссы стали креститься, вероятно крестились и князья. На могиле одного из них была построена Церковь во имя святителя Николая. Это заставляет предпологать что он был христианином.
  3. При князе Олеге (879-912 гг.) была особая русская епархия, которая находилась в зависимости от Константинопольского Патриарха.
  4. При князе Игоре (912-945 гг.), русские уже разделялись на крещенных и некрещенных. Это видно из того, что во время договора с греками (946), крещенные утверждали договор присягой в Церкви св. Пророка Илии в Киеве.
  5. Великая княгиня Ольга (945-957 гг.), познакомилась и полюбила христианство под влиянием бесед с киевскими священниками. Своим светлым умом она поняла превосходство христианства над другими верами и решила принять крещение. Древнее сказание говорит что для крещения она ездила в Константинополь и что в крещении (957 гг.) была названа Еленой.
    Память св. Равноапостольной Великой Княгини Ольги празднуется 11/24 июля.
  6. Князь Святослав (957-972 гг.), сын святой Ольги, под влиянием своей матери, не запрещал своим поданным креститься. Сам он не крестился так как не хотел чтобы его дружина над ним смеялась.

2.3 Christianity in Russia before St. Count Vladimir. Up until the time of St. Count Vladimir (980-1015) Christianity gradually, in various ways, found its way onto Russian territory. For example:

  1. In 862 the Novgorod Slavs called on Riurik (862-879), from the varyazhskogo (Viking) tribe called Rus' to rule over them. Two of his allies Askold and Dir, became rulers of Kiev. In 866 they raided Constantinople. The emperor and the patriarch turned to God in prayer and after a nightlong Divine Service, they set out on a religious procession to the seacoast and immersed the vestment of Bozhiei Materi (Mother of God) in the water. The sea, quiet until then, suddenly became stormy and broke up the Rus' vessels. Many of them died; those that came back home, were under a great impression of the anger of God which had struck them.
  2. Soon after a Greek bishop arrived in Kiev and began to preach Christianity. The Rus' began to accept baptism, and quite possibly knyazya (counts) were also baptized. A church in the name of saint Nicholas was constructed over the tomb of one of them. It forces to assume that he was a Christian.
  3. During the time of Count Oleg (879-912) there was a special Russian diocese which was under the jurisdiction of the Patriarch of Constantinople.
  4. During the time of Count Igor (912-945), Russians were already divided into two groups: baptized and unbaptized. This is apparent because, at the time of the agreement with the Greeks (946), those baptized approved the agreement with an oath in the church of St. Prophet Elijah (Ильи) in Kiev.
  5. Great Countess Olga (945-957), became acquainted and grew fond of Christianity under the influence of conversations with Kievan priests. With her bright mind she understood the superiority of Christianity over other beliefs and decided to accept baptism. The ancient tradition states that for the christening she went to Constantinople and that in the christening (957) was named Yelena (Helen).
    The memory of St. Ravnoapostolnoi (Equal to the apostles) Great Princess Olga is observed on July, 11/24th.
  6. Count Svyatoslav (957-972), saint Olga's son, under the influence of his mother, did not forbid his people to be baptized. He was not baptized as he did not want his troops and other princes to laugh at him.


Духовный листок «Дорога домой. Выпуск ДД-14.2ра --
История Русской Церкви. Краткие обзоры. До Киевского периода»
Церковная Гимназия при
Храме всех Святых в Земле Российской просиявших (АНМ)
School at the Church of all Russian Saints (AM),
744 El Camino Real, Burlingame, California 94010-5005
эл. страницы: http://www.dorogadomoj.com/
dra142dok.html,  (I-й вып:25мар90),  02окт06  (пер.о.А.Кочергин)
НА ГЛАВНУЮ СТРАНИЦУ
ОГЛАВЛЕНИЕ Истории Русской Церкви
НАВЕРХ